Predstavljamo glavne predavače na mađunarodnom stručnom skupu “Igra u otvorenom prostoru”. Iz Danske dolazi gđa. Jeanette Fich Jespersen, ispred tvrtke Kompan, koja je lider u osmišljavanju prostora za dječju igru i sprava za dječju igru, te dr.med. Ranka Rajovića, sa Pedagoškog fakulteta u Kopru, vodećeg stručnjaka na području neuroendokrinologije.
Stručni pokrovitelj skupa: KOMPAN
Jeanette Fich Jespersen
M.A., Međunarodni menadžer tvrtke KOMPAN Play Institute
Jeanette Fich Jespersen je direktorica KOMPAN Play Instituta. Diplomirala je skandinavsku književnost, jezik i kulturu na sveučilištima Južne Danske i Islanda. Njeno iskustvo predavačice i docentice na sveučilištima u Njemačkoj i Danskoj dalo joj je značajan uvid u istraživački utemeljeno znanje….
Kroz rad za KOMPAN Play Institute slijedila je, inicirala i pratila istraživanja i trendove u igri i zdravlju, igri i socijalnom uključivanju te igri i učenju, i postala stručnjak za igrališta, dizajn igre i održivi razvoj djeteta, povezujući teorijske i praktične pristupe igralištima i igri. Članica je povjerenstva za proizvode u KOMPAN Play Instituteu, prvenstveno odgovorna za dječji, obiteljski i društveni aspekt dizajna igre.
Jeanette je nezamjenjiva kod inovacija KOMPAN play koncepata i proizvoda. Sudjeluje na brojnim seminarima i konferencijama za urbaniste, krajobrazne arhitekte, profesore i stručnjake iz područja igre širom svijeta gdje govori o temama važnim za planiranje igre.
Članica je upravnog odbora Mreže europskih gradova prijatelja djece, planira sadržaje i recenzira radove za konferencije o djeci u gradu. Članica je odbora za određivanje standarda Zdravstvenog fakulteta Sveučilišta Južna Danska. Potpredsjednica je Međunarodne Udruge za Igru u Danskoj. Također,, članica je odbora KOMPAN Group.
PREDAVANJE: „Aktivni i razigrani gradovi za obitelji i djecu“
Jedan od najvećih zadataka arhitekata, planera i političara danas je planiranje atraktivnih, aktivnih gradova u kojima je ugodno živjeti. Sve intenzivnija globalizacija i urbanizacija stvaraju izazove u planiranju grada po mjeri čovjeka. Planiranje aktivnih gradova u kojima je ugodno živjeti također je i komercijalno zanimljivo. Najveći svjetski gradovi centri su ekonomske vitalnosti.
Ovo predavanje usredotočuje se na planiranje privlačnih gradova i naselja za djecu i njihove obitelji. Pružanjem sadržaja za prirodnu ljudsku potrebu za igrom i razigranom interakcijom mogu se, za sve generacije, stvoriti prednosti u područjima javnog zdravstva, učenja i socijalnog uključivanja. Predavanje pokazuje kako mjesta za igru postaju relevantni i pristupačni svim stanovnicima grada i kako prostori za igru mogu njegovati građanski angažman i za buduće generacije. Naposljetku, cilj ovog predavanja jest definirati načela za izradu uspješnih rješenja za igru i aktivnosti za sve, a prvenstveno za djecu.
PREDAVANJE: „Igra za sve – planiranje igrališta za djecu različitih mogućnosti“
Sva djeca imaju pravo na igru. To uključuje djecu s teškoćama u razvoju. Kako osigurati da sva djeca – i svi roditelji – mogu pristupiti i uživati u našim javnim sadržajima za slobodno vrijeme i igru? Ova radionica predstavlja primjere službenih smjernica i pokazuje kako planirati igraonice i parkove za sve uzraste i različite sposobnosti.
KOMPAN je vodeći svjetski dobavljač opreme za igrališta. Razvija, proizvodi i prodaje sprave za igrališta za sve uzraste. Sva igrališta dizajniraju se iz temelja kako bi se poboljšalo zdravlje i učenje djece. Svi proizvodi tvrtke imaju neodoljiv dizajn, beskompromisnu sigurnost, jedinstveno su inovativni s visokom razinom mogućnosti igre i dugotrajne kvalitete.
Kompan igrališta imaju svoju filozofiju
Kao vodeći svjetski proizvođač kvalitetnih sprava za igralište cijenjen je od strane svojih klijenata. Javne institucije, škole, vrtići i ostale institucije vjeruju da će upravo Kompan proizvesti zabavna i uzbudljiva igrališta i razumjeti što zaista stoji iza izvrsnog igrališta.
Sjajna igrališta grade se znanjem
Jedan od razloga zašto je tvrtka vodeća na svijetu u ovom području jest upravo postojanje Kompan Play Institutea. Ovaj jedinstveni centar znanja vrijedna je riznica koja omogućuje uvid u dječju igru, zdravlje i istraživanje kroz igru. To savršeno dopunjava naše praktično iskustvo kroz više desetljeća u izgradnji igrališta koje promoviraju razvoj djeteta.
Kompan igrališta su mnogo više od same konstrukcije, dizajnirana su na način kako bi se postigao viši cilj: Poticanje razvoja djeteta kroz igru. Stoga “Igrajmo se na KOMPAN način”.
Ranko Rajović
Dr.med.; internist, neuroendokrinolog
Pedagoški fakultetu u Kopru, Slovenija
Ranko Rajović, specijalist interne medicine, područje neuroendokrinologije. Autor je NTC programa učenja koji se provodi u 17 zemalja Europe, od kojih je u sedam akreditiran od strane ministarstava obrazovanja. Osnivač je Mense u pet zemalja, a od 2002. godine je član odbora međunarodne Mense za darovitu djecu (predsjednik 2010 – 2012). Suradnik je UNICEF-a. U 2015. godini dobio je priznanje međunarodne Mense (MERF – Mensa Education and Research Foundation) za intelektualni doprinos društvu. Predaje na Pedagoškom fakultetu u Kopru u Sloveniji. Sudjelovao je u TEMPUS projektu (Ujedinjeno Kraljevstvo – Slovenija). Do sada su provedena dva EU projekta (IPA CBC) zasnovana na NTC programu (Hrvatska – Crna Gora i Srbija – Rumunjska).
PREDAVANJE: „Značaj okruženja za razvoj kognitivnih sposobnosti“
Osnovu NTC programa predstavljaju suvremena znanstvena otkrića iz područja neuroznanosti i pedagogije sa ciljem razvoja kreativnosti i funkcionalnog znanja djece. Igra kao intrinzična potreba djeteta je ključni faktor programa. NTC program karakteriziraju tri faze provođenja. Značajni elementi prve faze su evolucijski podržavajuće aktivnosti koje podrazumjevaju kompleksne motoričke aktivnosti poput fine motorike, dinamičke akomodacije oka, rotacije, ravnoteže, kretanja. Drugu fazu NTC programa karakteriziraju misaone klasifikacije, misaone serijacije i asocijacije. Treća faza predstavlja rad na razvoju divergentnog i konvergentnog mišljenja, kao i funkcionalnog znanja. Ove tri faze NTC programa obuhvaćaju senzomotorički i kognitivni razvoj djeteta. Bez pravilno provedene prve faze NTC programa, točnije bez adekvatnih aktivnosti koje stimuliraju razvoj mozga, razvoj funkcionalnog znanja je prilično ograničen. Veliki problem je to što se danas na svaki oblik fizičke aktivnost gleda kao na luksuz, i često zaboravljamo da je fizička aktivnost naša neophodnost. Osnovna karakteristika ljudi, kao i svih živih bića koja imaju živčani sustav, jest kretanje. Zbog toga je za razvoj mozga izuzetno važno kretanje, posebno u prvim godinama života.
Sve do 12. godine mozak prolazi kroz intenzivne faze razvoja. Dijete raspolaže ogromnom energijom, koja mu je biološki dana za kretanje u kojem se razvija većina važnih struktura mozga, povezuju se funkcije, stvaraju novi živčani putevi i dijete se kretanjem (hodanjem, skakanjem, prevrtanjem, trčanjem, penjanjem, valjanjem…) priprema za život jer razvija osnovne biološke funkcije. O važnosti i utjecaju tjelesne aktivnosti na odrasle zna se mnogo. Međutim, u posljednje vrijeme tema utjecaja fizičke neaktivnosti na djecu sve je aktualnija.
Moramo shvatiti da naš organizam, evolucijski gledano, prilagođen vremenu koje prethodi paleolitu, ima vrlo težak zadatak da nas održi u homeostazi u današnje doba velikih promjena. Posljedice su očigledne. Mnogobrojna istraživanja pokazuju vezu između razine fizičke aktivnosti sa fizičkim zdravljem i kognitivnim funkcijama kod djece. Aktivan način života tijekom djetinjstva poboljšava fizičko i kognitivno zdravlje, a važan je i za prevenciju potencijalnih kroničnih bolesti. Utjecaj okruženja presudan je za razvoj mozga, posebno u razdoblju ranog djetinjstva, pa je zato iznimno važno okruženje koje dijete stimulira na igru u kojoj će koristiti kompleksne motoričke pokrete i ne razmišljajući o njima (rotacija, ravnoteža, okretanje, skakanje i sl.), nego o igri i zadatku koji pritom rješava. Sve je veći broj djece s razvojnim smetnjama, pri čemu rezultati istraživanja pokazuju smanjenje pojedinih struktura velikog mozga, tako da briga o odrastanju djeteta mora biti prioritet, a tu je stimulativno okruženje presudno.
Podijeli: